Blog
Niespodziewana zmiana nadawania kanałów TVP
Dnia 19 grudnia m.in. w województwie mazowieckim nastąpiła zmiana nadawania programów trzeciego multipleksu (np. TVP 1, TVP 2, TVP Info) na standard DVB-T2 HEVC. Wielu widzów zaskoczył ten fakt.
Zauważyliśmy wielkie poruszenie wśród klientów, nasz telefon rozdzwonił się do czerwoności, ponieważ nie mogli oni oglądać większości kanałów emitowanych przez TVP. Telewizja Polska przeprowadziła kampanię informacyjną, jednak jak mogliśmy zauważyć – nie do końca trafnie.
Na wstępie warto wyjaśnić, że zmiana systemu nadawania dotyczy tylko gospodarstw domowych, które odbierają telewizję naziemną z anteny zbiorczej na dachu. Jeżeli zaś gospodarstwo korzysta z telewizji kablowej lub satelitarnej, to ta zmiana nie ma żadnego wpływu na odbiór i nie wymaga zakupu nowego telewizora, ani nowego dekodera. Część wspomnianej grupy odbiorców, których dotyczy ta modyfikacja, muszą jedynie przeprogramować telewizor (dotyczy telewizorów nowszej generacji), zaś część, która posiada starsze odbiorniki i nie chce ich wymieniać, musi zakupić i podłączyć dekoder, który umożliwi prawidłowy odbiór sygnału. Nasza firma oferuje tego typu usługi, jak i oferuje sprzedaż niezębnego sprzętu. Nasi pracownicy poza fachowym podłączeniem, zaprogramowaniem, także instruują klienta z obsługi dekodera.
Zmiana standardu telewizji naziemnej z DVB-T do DVB-T2/HEVC dała możliwość podniesienia jakości obrazu i dźwięku, a także rozbudowy obecnej oferty programowej w przyszłości. Wszystkie programy będą nadawane w jakości HD. Jako fachowiec od lat będący w tej branży, uważam, że to bardzo dobra zmiana, jednak kampania informacyjna w tym temacie była słabo rozpowszechniona. Szczególnie osoby starsze były zaskoczone w dniu zmiany nadawania. Wielu ludzi zostało również wprowadzonych w błąd przez nieuczciwe reklamy i sprzedawców, którzy byli informowaniu, że są zmuszeni kupić nowy telewizor. Wielu z dzwoniących do nas klientów musieliśmy wyprowadzać z błędu. Czekamy na kolejne zmiany w przyszłości i mamy nadzieje, że osoby odpowiedzialne lepiej przygotują do tego swoich odbiorców.